erkenningsbordje


Werktraject van de Prefabtekenaar

Het werkproces van een prefabtekenaar volgt doorgaans een vast protocol dat tekenaars vaak hanteren. Hierdoor ontstaan er weinig misverstanden en kunnen eventuele vragen snel en eenvoudig worden beantwoord. Op basis van deze stappen wordt in overleg een planning opgesteld.

Het ontwerp of idee komt altijd van de opdrachtgever en de uitwerking is hierop afgestemd. De prefabtekenaar gebruikt dit ontwerp als uitgangspunt en richtlijn voor het werk. Om een helder beeld te geven van het proces rondom het 2D- en 3D-tekenen van een project, wordt dit traject hieronder schematisch weergegeven. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen 2D- en 3D-tekeningen. Heeft u vragen, dan beantwoord ik die graag.

 

 HBS 
 

OPDRACHTGEVER

 
   
 

Werktraject 2D of 3D tekenwerk

 
   

1

Starten na: mondelingen overeenkomst /  opdrachtbevestiging / getekende offerte / prijs afspraak

 
  

De Prefabtekenaar zal in overleg een planning voorleggen

2

Aanleveren gegevens:

 
  

De door de opdrachtgever te gebruiken materialen:  afmetingen en product eigenschappen, renvooi en de DWG en/of IFC die als onderlegger gebruikt moeten worden, zodat men een start kan gaan maken

3

Aanleveren 1 versie voorlopig 3D model in IFC

 
  

Als het om 2D tekenwerk gaat dan wordt er eerst een controle ronde gemaakt met 2D tekeningen, en wordt er daarna vaak een statische berekening aan toegevoegd, na de goed keuring van de opdrachtgever wordt het 2D definitief gezet en gaat men verder met stap 4.  Na de goedkeuring op 2D is er geen plaats meer voor aanpasingen omdat men dan weer bij stap 2 komt

4

1e controle bij 3D op IFC model via Trimble connect 

 
  

Op mijn website staan diverse tutorials hoe men kan werken met Trimble Connect, ook zijn er natuurlijk diverse tutorials online te vinden

5

eventueleaanpassingen en opmerkingen op 3D verwerken van opdrachtgever

 
  

Doordat men in Trimble Connect met todo’s werkt kan de opdrachtgever communiceren over de clashen en kan hij “live” zien wat de status van het tekenwerk is dit alles met zijn eigen aangeleverd gegevens

6

2e controle IFC model door opdrachtgever

 
  

Deze controle wordt gebruikt zodat de opdrachtgever het 3D model definitief kan zetten en er hierna ook geen opmerkingen en wijzigingen meer plaats kunnen vinden, en er eenmalig stuklijsten en productie boekjes gemaakt kunnen worden. Gebeurt dit wel dan komt 

meer weer uit bij stap 2

7

Aanleveren productie boekje en stuklijsten (PDF) inclusief definitief 3D model (IFC) en eventueel digitale zaaglijsten voor aansturing machine’s

 
  Zaaglijsten voor machien aansturing is een optie, doordat er verschillende soorten zijn zal dit altijd in overlege gebeuren, ook is het mogelijk om uw te gebruiken materialen via optimalisatie in beeld te brengen

Heeft u vragen over het hierboven beschreven werktraject? Neem dan gerust contact op, zodat we uw vraag kunnen beantwoorden. Bij elke stap in het traject is overleg en planning essentieel. Hoewel er aangegeven kan worden wanneer de werkzaamheden starten, is het vaak lastig om een exacte einddatum te geven. Dit komt doordat de voortgang afhankelijk is van verschillende factoren. Dit werk laat zich niet eenvoudig in vaste tijdsblokken plannen.